Eveline-to-Australie.reismee.nl

Eten uit Mongolië

Goedenavond allemaal.

Mijn eerste "echte" dag hier in BliBli. Die begon prima! Gisteravond om 9 uur mijn bed opgezocht, want ik zat te knikkebollen op de bank, niet geheel onlogisch na zo'n reis! En vanmorgen om 9 uur klopte Evert op mijn slaapkamerdeur, met in zijn armen een zeer tevreden klein manneke, die oma gedag wilde zeggen. Heb ik dus bijna 12 uur aan een stuk geslapen, op 1 x plassen na. Dus oma was helemaal fris en fruitig, van een jetlag nauwelijks sprake.

Jasmin en Louis gingen naar een cursus babymassage, en ik mocht mee. Dus snel onder de douche en een ontbijtje en daar gingen we. Was heel leuk, Louis was de "proef"baby, en was uiteindelijk ook heerlijk ontspannen. Daarna wat boodschappen gedaan, o.a. naar de kledingzaak voor Louis, want die groeit als de spreekwoordelijke kool. Tijdens de autorit al een glimp van de oceaan gezien, daar gaan we vast nog heen deze weken. Het weer was vandaag, ondanks dat het hier winter heet, voor een Hollands oma bepaald zomers.

Lunch met door Evert gebakken broodjes, (yammieyammie) en daarna even chatten met Mart. Toen Louis in bad, waar hij erg van genoot.

Vervolgens heb ik mijn eerste les Thermomix koken gehad, want Jasmin streeft er naar, dat ik volgende week daarmee kan koken. Een Thermomix is een magisch apparaat, dat weegt, hakt, snijdt en kookt. En misschien nog meer, maar daar kom ik nog achter.

We maakten een Mongoolse lamsstoofpot, vandaar de titel van dit verhaal. Het was uiteraard heerlijk, dat kun je wel aan Jasmin overlaten.

Ik ben benieuwd wat de dag van morgen gaat brengen. Martin, de Big Pineapple is alleen op de zaterdagen nog open, maar dan is er ook een markt met allemaal local food, dus ik denk dat we daar wel heen gaan. Zal dan in ieder geval een mooie foto van de ananas maken, en als ze hebben, een ananasijsje voor je opeten. ;) Naar de aardbeienfarm gaat zeker lukken, dat kan lopend.

Tot morgen allemaal.

Reacties

Reacties

boukje

Prachtige foto om trots op te zijn

Nienke

Fijn dat jullie het zo goed hebben met elkaar, hier is het weer niet bepaald zomers dus het blijft toch echt de omgekeerde wereld ;-)

Cor en Marja

Hallo daar allemaal
Als we het zo lezen heb je het helemaal naar je zin en in de winter tijd zomerse temperaturen hier in Schotland zomer met winterse temperaturen, vreemd allemaal.
Maar met de klimmetjes die moeten doen krijg je het wel warm hoor.
Zo te horen ben je nog wel wat van plan geniet maar lekker en iedereen de groeten daar.

Martin (opa) (Kluizenaar)

Hey Schatje,
Wat ben ik blij te lezen dat jij het helemaal naar je zin hebt. En onthoud dat deze jongen alles onder controle heeft aan het thuis front. Op wat planten na! Waarschijnlijk snap ik die dingen niet. Ook staan ik verbaasd te kijken als ik de was uit de machine haal,dat praktisch de hele mikmak dezelfde kleur heeft! Denk dat ik iets niet goed heb gedaan. Oefening baart kunst zullen wij maar zeggen. Ik heb ook even geoefend met de thermomix en inderdaad wat een geweldige machine. Je mik alles er in en je hoeft het alleen nog maar te consumeren. Hier is nog even een heerlijk recept voor een zalig toetje.
STREUSELKOEK MET CRANBERRIES

Ingrediënten

Voor het gistdeeg:
120 g melk
60 g suiker
½ blokje verse gist
300 g bloem
50 g boter in stukken, op kamertemperatuur
1 ei
Zout
Voor de garnituur:
200 g gedroogde cranberries
200 g bloem
170 g boter, koud in stukken
130 g suiker
30 g vanillesuiker
30 g water
Werkwijze

170 g suiker in poeder malen:
10 sec / std 10 en apart houden.

Verwarm de melk, de suiker en de gist in de mengbeker:
2 min / 37 ° / std 2

Voeg er de bloem, de boter, het ei en het zout bij:
2 min / deksel dicht / kneden

Haal alles uit de beker en laat 30 min rijzen in een warme plaats, afgedekt met een handdoek
Kneed het deeg met de hand en rol uit met een deegrol
Verdeel in 12 porties, rol ze in bolletjes en maak daarna plat (ongeveer 12 cm diameter)
Leg ze op 2 bakplaten voorzien van een Thermomix siliconebakmat.
Verdeel de cranberries (gedrrogd) op het deeg
Doe in de beker: bloem, boter, suiker en vanillesuiker en verwerk tot crumble:
15 sec / std 6

Verdeel op het gistdeeg en bak gedurende 15 à 18 min af in een voorverwarmde oven van 180 °
Meng de poedersuiker met het water en bestrijk de licht afgekoelde koeken met de glazuur met een borsteltje.
Nou veel suc6 en ik ga met mijn date op stap vandaag! Veel plezier nog tot de volgende Mart.

eveline

Ziet er lekker uit schat! En mij krijg je niet op de kast hoor!

marja

heerliijk lijkt mij dat stoofpotje maar zal ongetwijfeld wel. lekker uitgeslapen en fris en fruitig zoals je al zei op naar een heerlijke dag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!